Cyklo - BERUNA WEB

Cyklo

Trocha informací o cyklistice a zejména pak o cyklo výpravách z let 1999 – 2004.

Výběr kola

Blíží se léto a určitě si chcete si koupit nové kolo. Je pár věcí, které byste měli vědět.

Hned ze začátku je dobré ujasnit si k čemu budete kolo využívat. Existuje způsobů využití jízdních kol.

1. Horská kola – kola určena převážně do náročného terénu. Toto kolo vybírá cyklista, který bude jezdit v terénu mimo cesty. Na tomto kole se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik je určen převážně do náročnějšího terénu. Záleží potom na cenové kategorii kola, pro jak náročný terén je určeno.
  2. Krosová kola – kola určená jak do terénu, tak i na silnice a cesty. Toto kolo vybírá cyklista, který bude kola zhruba z 80% používat na polních, lesních cestách, na zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze toto kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu ke přizpůsobena pohodlnějšímu-napřímenějšímu posedu jezdce oproti kolu horskému. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.

Značení cyklostezek

Při cestování po naší krásné krajině jste zajisté každý narazil na cyklistické značení. Zde Vám přináším pár informací o tomto značení. Cyklistické trasy tvoří cyklotrasy a cykloturistické trasy . Všechny prvky cyklo-značení mají jako podklad žlutou barvu.

Cyklotrasy

Vedou po silnicích, místních a účelových komunikacích. Jejich značení je podobné jako u silničního značení pro motorová vozidla. Používají se tři základní cykloznačky: Návěst před křižovatkou, Směrová tabule a Směrová tabulka. Na všech najdete symbol kola, číslo dané trasy a na směrových tabulích i kilometrové vzdálenosti k dalším cílům na trase. Umisťují se stejně jako dopravní značky před každou křižovatkou nebo odbočkou cyklotrasy.

Směř přímo Směř vlevo Směř vpravo
směrovka přímo směrovka vlevo směrovka vpravo

Zákony a cyklistika

Upozornění – článek je poplatný době svého vzniku. Nepište mi prosím, že některé zákony již neplatí nebo jsou novelizovány.

Jako vše tak i cyklistiku upravují zákony. Zde je výběr z nich.

• Cyklisté smějí jet za sebou (ne tedy vedle sebe)
  • existuje-li pruh nebo stezka pro cyklisty je cyklista povinen jich použít
  • děti mladší 10 let mohou jet na kole po veřejné komunikaci pouze v doprovodu osoby starší 15 let
  • cyklista nesmí ohrozit ostatní účastníky silničního provozu
  • osoba starší 15 let může přepravovat na pomocném sedadlu osobu mladší 7 let
  • za kolo můžete připojit vozík ne širší než 800 mm s dvěma pasivními odrazkami netrojúhelníkovitého tvaru a zakrývá-li vozík zadní světlo jízdního kola, musí být též vybaven vlevo na zadní části červeným neoslňujícím světlem